Blog 2: Didaktiske modeller og digitale teknologier.
5.3.19
Indledningsvist skal det nævnes, at jeg ikke underviser pt., da jeg arbejder fuld tid som praktikpladskonsulent, men jeg har stor kendskab eleverne og virksomhederne, og til de udfordringer der er i undervisningen. Derfor er den blog også en blanding af mine erfaringer fra da jeg underviste og ideer til ændringer af undervisningen.
Udfordring fra undervisningen.
På veterinærsygeplejerske uddannelsen har virksomhederne ønsket, at faget afsætning skulle prioriteres højt. Viden om kundehåndtering, kundeloyalitet, brug af sociale medier og salg er blevet en vigtig kompetence.
Veterinærsygeplejerskeelever kommer typisk med et naturfagligt synspunkt, og har derfor svært ved at arbejde med og forstå de humanistiske og samfundsfaglige videnskaber. Eleverne søger konkrete svar, og er meget udfordret af, at der ikke findes et rigtig svar.
I undervisningen har det været forsøgt med rollespil, hvilket eleverne synes er meget grænseoverskridende, og det fungerer ikke optimalt. Eleverne har svært ved at se løsninger, og ønsker at få stoffet formidlet monologisk. De er udfordret, når svaret ikke altid er sort/hvid.
.
Input fra studiegruppe.
Brug af film - flipped learning.
Cases
Refleksion over elevernes egne erfaringer fra praksis. Hvor de analysere gode og mindre gode oplevelser i forbindelse med kundehåndtering.
Rollespil i mindre grupper, hvor eleverne viser, hvordan man ikke skal gøre - gør rollespil mindre kunstig.
Lære oplæg
9.3.19
Jeg tænker, at det kunne være spændende at arbejde med flipped learning, elevernes egne erfaringer og rollespil. Refleksioner over elevernes egne erfaringer, kunne bruges som en indgang til stoffet, film kunne bruges til gennemgang af nogle teoretiske begreber. Ideen med rollespil i mindre grupper, hvor eleverne viser, hvordan man ikke skal gøre, kunne der arbejdes med i slutningen af forløbet, hvor eleverne kender hinanden bedre. Eleverne kunne laver små film, som efterfølgende vises på klassen. Små grupper hvor de laver film, vil skabe mere tryghed end at stå overfor hele klassen.
10.3.19
Digitale overvejelser.
Der findes manger didaktiske modeller, man som underviser kan anvende som støtte redskaber.
Kan en monologiske tilgang undgås, selvom eleverne ønsker denne tilgang?
Hvordan kommer elevernes erfaringer fra praktikken i spil?
Kan den eDidaktiske model bruges som støtte til planlægning af ovenstående undervisningsforløb?
Jeg har tidligere brugt Hiim og Hippes relationsmodel. (Juul, H. (2016), Didaktik et overblik s. 298).
Jeg især har haft fokus på indhold, mål og vurdering. Jeg har haft mindre fokus på læreprocessen, men vil hvis jeg skulle undervise igen, have et øget fokus på denne parameter, da jeg kan se, at det vil højne niveauet i undervisningen.
Den eDidaktiske model (Pasgaards model: Den eDidaktiske Model )
Den eDidaktiske model tager afsæt i de didaktiske overvejelser omkring formål, mål, indhold, forudsætninger og rammefaktorer. Med afsæt i disse didaktiske overvejelser vælge underviseren en undervisningsform (Pasgaards model: Den eDidaktiske Model ).
Herbart beskrev den didaktiske trekant. Han anså undervisning som en proces, der udspiller sig mellem den der underviser, og dem er undervises, og der imellem placeres indholdet. (Juul, H. (2016), Didaktik et overblik s. 286).
Den didaktiske trekant giver et billed af, hvilket elementer der skal betones i forhold tilrettelæggelsen og gennemførelsen af undervisningen.
Eleverne på veterinærsygeplejerske uddannelsen ønsker som udgangspunkt en monologiske tilgang til undervisningen. Målet med den monologiske tilgang er, at eleverne tilegner sig den viden og de færdigheder, som undervisneren mener er relevant (Pasgaards model: Den eDidaktiske Model - Den monologiske undervisningsform).
Da jeg underviste, var en stor del af min undervisning tilrettelagt med en monologisk tilgang, måske mest fordi jeg ikke viste bedre, og fordi det er den tilgang, jeg er vokset op med. Jeg kan godt se, at det er en fordel at få eleverne mere på banen, og jeg vil også antage, at eleverne lære mere, jo mere de arbejder med indholdet, men der er også en tryghed i, at man som ny underviser ved, at eleverne har fået gennemgået stoffet.
Jeg skal væk fra tavlen, og jeg skal have elevernes erfaringer med kundehåndtering til at indgå i undervisningen. Det kunne ske ved at tilrettelægge undervisningen med en dialogisk tilgang. Her er målet netop, at elevernes iboende viden udvikles i dialog med underviserens viden, med henblik på at gøre eleverne i stand til at løse autentiske problemstillinger. (Pasgaards model: Den eDidaktiske Model - Den dialogiske undervisningsform).
Teknologi
I undervisningen i forbindelse med kundehåndtering kunne emnet indledes med udgangspunkt i elevernes erfaringer fra praksis. Vi kunne arbejde med padlet, hvor eleverne laver et opslag med egne erfaringer god som mindre gode. Der kunne arbejdes med flipped learning, hvor eleverne ser korte film hjemme og vi kunne arbejde med teoretiske begreber på klassen. som afrundes med en monologisk opsummering med pp, for at give eleverne tryghed. Som afslutning kunne eleverne arbejde i mindre grupper, hvor de producerer en film, som viser hvordan man ikke skal gøre, det vil gøre rollespillet mindre kunstigt. Som repetition kunne vi arbejde med mindmap.
Opsummering af teknologier
Indledningsvist skal det nævnes, at jeg ikke underviser pt., da jeg arbejder fuld tid som praktikpladskonsulent, men jeg har stor kendskab eleverne og virksomhederne, og til de udfordringer der er i undervisningen. Derfor er den blog også en blanding af mine erfaringer fra da jeg underviste og ideer til ændringer af undervisningen.
Udfordring fra undervisningen.
På veterinærsygeplejerske uddannelsen har virksomhederne ønsket, at faget afsætning skulle prioriteres højt. Viden om kundehåndtering, kundeloyalitet, brug af sociale medier og salg er blevet en vigtig kompetence.
Veterinærsygeplejerskeelever kommer typisk med et naturfagligt synspunkt, og har derfor svært ved at arbejde med og forstå de humanistiske og samfundsfaglige videnskaber. Eleverne søger konkrete svar, og er meget udfordret af, at der ikke findes et rigtig svar.
I undervisningen har det været forsøgt med rollespil, hvilket eleverne synes er meget grænseoverskridende, og det fungerer ikke optimalt. Eleverne har svært ved at se løsninger, og ønsker at få stoffet formidlet monologisk. De er udfordret, når svaret ikke altid er sort/hvid.
.
Input fra studiegruppe.
Brug af film - flipped learning.
Cases
Refleksion over elevernes egne erfaringer fra praksis. Hvor de analysere gode og mindre gode oplevelser i forbindelse med kundehåndtering.
Rollespil i mindre grupper, hvor eleverne viser, hvordan man ikke skal gøre - gør rollespil mindre kunstig.
Lære oplæg
9.3.19
Jeg tænker, at det kunne være spændende at arbejde med flipped learning, elevernes egne erfaringer og rollespil. Refleksioner over elevernes egne erfaringer, kunne bruges som en indgang til stoffet, film kunne bruges til gennemgang af nogle teoretiske begreber. Ideen med rollespil i mindre grupper, hvor eleverne viser, hvordan man ikke skal gøre, kunne der arbejdes med i slutningen af forløbet, hvor eleverne kender hinanden bedre. Eleverne kunne laver små film, som efterfølgende vises på klassen. Små grupper hvor de laver film, vil skabe mere tryghed end at stå overfor hele klassen.
10.3.19
Digitale overvejelser.
Der findes manger didaktiske modeller, man som underviser kan anvende som støtte redskaber.
Kan en monologiske tilgang undgås, selvom eleverne ønsker denne tilgang?
Hvordan kommer elevernes erfaringer fra praktikken i spil?
Kan den eDidaktiske model bruges som støtte til planlægning af ovenstående undervisningsforløb?
Jeg har tidligere brugt Hiim og Hippes relationsmodel. (Juul, H. (2016), Didaktik et overblik s. 298).
Jeg især har haft fokus på indhold, mål og vurdering. Jeg har haft mindre fokus på læreprocessen, men vil hvis jeg skulle undervise igen, have et øget fokus på denne parameter, da jeg kan se, at det vil højne niveauet i undervisningen.
Den eDidaktiske model (Pasgaards model: Den eDidaktiske Model )
Den eDidaktiske model tager afsæt i de didaktiske overvejelser omkring formål, mål, indhold, forudsætninger og rammefaktorer. Med afsæt i disse didaktiske overvejelser vælge underviseren en undervisningsform (Pasgaards model: Den eDidaktiske Model ).
Herbart beskrev den didaktiske trekant. Han anså undervisning som en proces, der udspiller sig mellem den der underviser, og dem er undervises, og der imellem placeres indholdet. (Juul, H. (2016), Didaktik et overblik s. 286).
Den didaktiske trekant giver et billed af, hvilket elementer der skal betones i forhold tilrettelæggelsen og gennemførelsen af undervisningen.
Eleverne på veterinærsygeplejerske uddannelsen ønsker som udgangspunkt en monologiske tilgang til undervisningen. Målet med den monologiske tilgang er, at eleverne tilegner sig den viden og de færdigheder, som undervisneren mener er relevant (Pasgaards model: Den eDidaktiske Model - Den monologiske undervisningsform).
Da jeg underviste, var en stor del af min undervisning tilrettelagt med en monologisk tilgang, måske mest fordi jeg ikke viste bedre, og fordi det er den tilgang, jeg er vokset op med. Jeg kan godt se, at det er en fordel at få eleverne mere på banen, og jeg vil også antage, at eleverne lære mere, jo mere de arbejder med indholdet, men der er også en tryghed i, at man som ny underviser ved, at eleverne har fået gennemgået stoffet.
Jeg skal væk fra tavlen, og jeg skal have elevernes erfaringer med kundehåndtering til at indgå i undervisningen. Det kunne ske ved at tilrettelægge undervisningen med en dialogisk tilgang. Her er målet netop, at elevernes iboende viden udvikles i dialog med underviserens viden, med henblik på at gøre eleverne i stand til at løse autentiske problemstillinger. (Pasgaards model: Den eDidaktiske Model - Den dialogiske undervisningsform).
Teknologi
I undervisningen i forbindelse med kundehåndtering kunne emnet indledes med udgangspunkt i elevernes erfaringer fra praksis. Vi kunne arbejde med padlet, hvor eleverne laver et opslag med egne erfaringer god som mindre gode. Der kunne arbejdes med flipped learning, hvor eleverne ser korte film hjemme og vi kunne arbejde med teoretiske begreber på klassen. som afrundes med en monologisk opsummering med pp, for at give eleverne tryghed. Som afslutning kunne eleverne arbejde i mindre grupper, hvor de producerer en film, som viser hvordan man ikke skal gøre, det vil gøre rollespillet mindre kunstigt. Som repetition kunne vi arbejde med mindmap.
Opsummering af teknologier
- Padlet
- Film - flipped learning
- PP
- Film eleverne producere
- Mindmap.
Jeg tror det vil give et bedre flow for dine elever, her hvor du tænker dem mere indover til selv at lave film at arbejde udfra, og at dele dem op i mindre grupper, istedet for at de skal stå foran hele klassen, vil give dem mindre præsentations angst og bedre tryghed. Måske kunne elev grupperne lave filmene sådan, at de andre grupper skulle bytte deres film, for at tyde, hvor i kundeservicen det gir "pote", og hvad der er et "No go", og så give feed back til hinanden;-)
SvarSletPuha ja - der er mange spørgsmål og jeg tænker at det måske kunne være en god ide at starte med at ændre nogle få opgaver og reflektere lidt på det.
SvarSletMåske det også er en god ide at acceptere at undervisningen kan være en vekselvirkning mellem flere forskellige undervisnings tilgange.
Fint med anvendelse af Digitale Teknologier hvor processen ofte er mere vigtig en Produktet.
Du har skrevet et rigtig godt blogindlæg. Selvom du ikke underviser p.t. har du nogle spændende refleksioner i forhold til, hvad du ville gøre anderledes nu set i lyset af dine erfaringer med at undervise førhen. Du har også nogle gode didaktiske overvejelser om, hvordan og med hvilke, digitale teknologier og medier du kan give din undervisning en dialogisk tilgang. I denne proces har du inddraget den relevante teori på en god og systematisk måde, så man er ikke i tvivl om, hvor teorien er hentet henne.
SvarSlet