1.4.19
Evaluering - Evaluering - Evaluering - Evaluering - Evaluering - Evaluering
Test, prøver, eksamen, samtaler, realkompetencevurdering, midtvejs test, portofolie, quizzer .... osv. Mulighederne for at evaluere er mange, og kan foretages både før, under og efter undervisning.
Da jeg underviste, benyttede jeg mig af både midtvejs test, quizzer og prøver som havde til formål at evaluerer eleverne. Jeg evaluerede også min egen undervisning, med det formål at kunne forbedre min undervisning.
Evaluering af elevernes:
Jeg har underviste i faget drægtige og nyfødte, og her havde vi både en skriftlig midtvejs test og en multiple choice test som afslutning på faget.
Den skriftlige test midtvejs fungerede som en formativ delmålstest, for at kunne vurdere hvilke områder inden for delmålene eleverne havde opnået viden om, og hvilken vi skulle arbejde mere med. (Christensen s. 2)
Multiple choice testen var elektronisk og var en slutmålstest også kaldt en summativ test (Christensen, s. 2) Testen var med til at danne grundlag for at kunne give eleverne en standpunktskarakter.
Løbende i undervisningen lavede vi små quizzer. Dette for at hjælpe eleverne med at repeter, og samtidig kunne quizzerne være en hjælpe for elever til selvrefleksion, i forhold til deres viden indenfor et givent emne.
Evaluering af min egen undervisning:
Til evaluering af min egen undervisning har jeg benyttet mig af lidt forskellige fremgangsmåder.
Jeg har både lavet spørgeskemaer, evalueret mundligt på klasse, hvad var godt, og hvad var mindre godt. Jeg har også løbende i et undervisningsforløb ændret på den didaktiske fremgangsmåde på baggrund af min mavefornemmelse.
Definitionen på evaluering kan formuleres som en systematisk retrospektiv (dvs. tilbageskuende) bedømmelse af gennemførsel, præstationer og udfald i offentlig virksomhed, og der er en bedømmelse, som tiltænkes at spille en rolle i praktiske handlingssituationer (Vedung 1997:3) (PP oplæg d. 26.3.19 - evaluering)
Som beskrevet ovenfor kræver evaluering systematisk dataindsamling, bedømmelse (værdi), demokratisk ansvarliggørelse og begrunder en handling.
En mundlig evaluering på klassen samt min egen mavefornemmelse, var ikke systematisk, men kunne alligevel have betydet, at jeg foretog en ændring af min undervisningspraksis, og dermed være med til at begrunde, hvorfor jeg foretog en ændring af min tilgang til undervisningen. Dahler-Larsen beskriver begrebet kontingens hvilket betyder vilkårsbetingethed og situationsbetingethed (Dahler-Larsen s. 354). En årsag til at ændre undervisningspraksis kunne være, at eleverne ønskede en anden tilgang til undervisningen. Dvs.at min praksis er variable og begrundelsen for ændringen er baseret på kontigens (Dahler-Larsen s. 355).
Digitale teknologier til evaluering:
Multiple choice er en digital test, og har den fordel at den retter sig selv, og er derfor tidsbesparende. En multiple choice test tester viden. G. Christensen beskriver en række krav for opbygningen af multiple choice test i idehæftet testudvikling for lærere, som er vigtige at have kendskab til, når man laver en multiple choice test. Hvor omfattende skal testen være mht. tid og antal, spørgsmålene må ikke tage mere end 2 min af besvare, er vægtingen fair og så skal der være minimum 15 til 25 spørgsmål. (Christensen s. 3).
Efter undervisningsgangen om flipped learning, hvor vi prøvede at lave små film, kunne jeg fint forestille mig, at det også kunne være spændende at arbejde med i forhold til evaluering. Eleverne kunne lave små videoer, hvor de demonstrerer en praktisk færdighed. Det kunne eksempelvis være i faget veterinær hygiejne, hvor vi lavede øvelser, som gik ud på, at eleverne skulle ifører sig steril operationspåklædning. Eleverne kunne også lave refleksionsbaserede videoer, hvor eleverne omskaber fagligt stof til forståelse og viden (Hachmann og Holmboe s. 110)
Det er tydeligt, at evaluering og feedback er vigtig i forhold til at synliggøre og styrke elevernes læringsprocesser, og eleverne higer næsten efter det. Som ny lærer er det ikke en nem opgave at give en god og konstruktiv feedback. Her kan feedbackmodellen være et hjælperedskab til at arbejde med feedback i undervisningen. Modellen er en relationsmodel, og er med til at tænke feedback ind i undervisningen på flere niveauer. (Jakobsen, K.H, m.fl. Feedback i erhvervsuddannelserne s. 25)
Jeg vil selv gerne blive bedre til at give en godt feedback, løbende i elevernes læringsproces, da jeg mener, det er super vigtigt at vise eleverne den rette vej, så de bliver så dygtige som muligt, hvilket jo er målet med undervisningen.
26.3.19
Øvelse:
Opstil et konkret vidensmål for et forløb/en aktivitet - som start-, del- eller slutmål.
Fag: Veterinær hygiejne
Vidensmål:
Eleven har viden om smittemåder og smitteveje i dyrlægepraksis både for patienter og personale.
Udarbejd mindst ét testmål og tre Multiple Choice spørgsmål til dit vidensmål
Testmål:
Eleven skal have kendskab tíl ad hvilke ruter agens kan optages og udskilles.
Multiple Choice:
Spørgsmål 1:
Hvad er vektor smitte?
A: Overførelse af agens ved direkte kontakt mellem to individer.
B: Overførelse af agens ved indirekte kontakt via en genstand.
C: Oveførelse af agens ved dråbe overførelse af smitte.
D: Overførelse af agens, som kræver en bærer til at viderebringe smitten.
Spørgsmål 2:
Hvad er en zoonose?
A: Sygdom som kan overføres mellem dyr og mennesker.
B: Sygdom som kun kan smitte mellem dyr.
C: Sygdom som kun kan smitte mellem mennesker.
D: Sygdom som kun kan smitte via en mellemvært.
Spørgsmål 3:
Hvordan kan man begrænse dyrenes modtagelighed for infektion?
A: Antibiotika
B: Vaccination
C: Ormekur
D: Loppekur
Evaluering - Evaluering - Evaluering - Evaluering - Evaluering - Evaluering
Test, prøver, eksamen, samtaler, realkompetencevurdering, midtvejs test, portofolie, quizzer .... osv. Mulighederne for at evaluere er mange, og kan foretages både før, under og efter undervisning.
Da jeg underviste, benyttede jeg mig af både midtvejs test, quizzer og prøver som havde til formål at evaluerer eleverne. Jeg evaluerede også min egen undervisning, med det formål at kunne forbedre min undervisning.
Evaluering af elevernes:
Jeg har underviste i faget drægtige og nyfødte, og her havde vi både en skriftlig midtvejs test og en multiple choice test som afslutning på faget.
Den skriftlige test midtvejs fungerede som en formativ delmålstest, for at kunne vurdere hvilke områder inden for delmålene eleverne havde opnået viden om, og hvilken vi skulle arbejde mere med. (Christensen s. 2)
Multiple choice testen var elektronisk og var en slutmålstest også kaldt en summativ test (Christensen, s. 2) Testen var med til at danne grundlag for at kunne give eleverne en standpunktskarakter.
Løbende i undervisningen lavede vi små quizzer. Dette for at hjælpe eleverne med at repeter, og samtidig kunne quizzerne være en hjælpe for elever til selvrefleksion, i forhold til deres viden indenfor et givent emne.
Evaluering af min egen undervisning:
Til evaluering af min egen undervisning har jeg benyttet mig af lidt forskellige fremgangsmåder.
Jeg har både lavet spørgeskemaer, evalueret mundligt på klasse, hvad var godt, og hvad var mindre godt. Jeg har også løbende i et undervisningsforløb ændret på den didaktiske fremgangsmåde på baggrund af min mavefornemmelse.
Definitionen på evaluering kan formuleres som en systematisk retrospektiv (dvs. tilbageskuende) bedømmelse af gennemførsel, præstationer og udfald i offentlig virksomhed, og der er en bedømmelse, som tiltænkes at spille en rolle i praktiske handlingssituationer (Vedung 1997:3) (PP oplæg d. 26.3.19 - evaluering)
Som beskrevet ovenfor kræver evaluering systematisk dataindsamling, bedømmelse (værdi), demokratisk ansvarliggørelse og begrunder en handling.
En mundlig evaluering på klassen samt min egen mavefornemmelse, var ikke systematisk, men kunne alligevel have betydet, at jeg foretog en ændring af min undervisningspraksis, og dermed være med til at begrunde, hvorfor jeg foretog en ændring af min tilgang til undervisningen. Dahler-Larsen beskriver begrebet kontingens hvilket betyder vilkårsbetingethed og situationsbetingethed (Dahler-Larsen s. 354). En årsag til at ændre undervisningspraksis kunne være, at eleverne ønskede en anden tilgang til undervisningen. Dvs.at min praksis er variable og begrundelsen for ændringen er baseret på kontigens (Dahler-Larsen s. 355).
Multiple choice er en digital test, og har den fordel at den retter sig selv, og er derfor tidsbesparende. En multiple choice test tester viden. G. Christensen beskriver en række krav for opbygningen af multiple choice test i idehæftet testudvikling for lærere, som er vigtige at have kendskab til, når man laver en multiple choice test. Hvor omfattende skal testen være mht. tid og antal, spørgsmålene må ikke tage mere end 2 min af besvare, er vægtingen fair og så skal der være minimum 15 til 25 spørgsmål. (Christensen s. 3).
Efter undervisningsgangen om flipped learning, hvor vi prøvede at lave små film, kunne jeg fint forestille mig, at det også kunne være spændende at arbejde med i forhold til evaluering. Eleverne kunne lave små videoer, hvor de demonstrerer en praktisk færdighed. Det kunne eksempelvis være i faget veterinær hygiejne, hvor vi lavede øvelser, som gik ud på, at eleverne skulle ifører sig steril operationspåklædning. Eleverne kunne også lave refleksionsbaserede videoer, hvor eleverne omskaber fagligt stof til forståelse og viden (Hachmann og Holmboe s. 110)
Det er tydeligt, at evaluering og feedback er vigtig i forhold til at synliggøre og styrke elevernes læringsprocesser, og eleverne higer næsten efter det. Som ny lærer er det ikke en nem opgave at give en god og konstruktiv feedback. Her kan feedbackmodellen være et hjælperedskab til at arbejde med feedback i undervisningen. Modellen er en relationsmodel, og er med til at tænke feedback ind i undervisningen på flere niveauer. (Jakobsen, K.H, m.fl. Feedback i erhvervsuddannelserne s. 25)
Jeg vil selv gerne blive bedre til at give en godt feedback, løbende i elevernes læringsproces, da jeg mener, det er super vigtigt at vise eleverne den rette vej, så de bliver så dygtige som muligt, hvilket jo er målet med undervisningen.
26.3.19
Øvelse:
Opstil et konkret vidensmål for et forløb/en aktivitet - som start-, del- eller slutmål.
Fag: Veterinær hygiejne
Vidensmål:
Eleven har viden om smittemåder og smitteveje i dyrlægepraksis både for patienter og personale.
Udarbejd mindst ét testmål og tre Multiple Choice spørgsmål til dit vidensmål
Testmål:
Eleven skal have kendskab tíl ad hvilke ruter agens kan optages og udskilles.
Multiple Choice:
Spørgsmål 1:
Hvad er vektor smitte?
A: Overførelse af agens ved direkte kontakt mellem to individer.
B: Overførelse af agens ved indirekte kontakt via en genstand.
C: Oveførelse af agens ved dråbe overførelse af smitte.
D: Overførelse af agens, som kræver en bærer til at viderebringe smitten.
Spørgsmål 2:
Hvad er en zoonose?
A: Sygdom som kan overføres mellem dyr og mennesker.
B: Sygdom som kun kan smitte mellem dyr.
C: Sygdom som kun kan smitte mellem mennesker.
D: Sygdom som kun kan smitte via en mellemvært.
Spørgsmål 3:
Hvordan kan man begrænse dyrenes modtagelighed for infektion?
A: Antibiotika
B: Vaccination
C: Ormekur
D: Loppekur
Rigtig godt blogindlæg. Du har nogle spændende refleksioner i forhold til, hvordan du har evalueret din undervisning. Du har inddraget den relevante teori på en god og systematisk måde, så man er ikke i tvivl om, hvor teorien er hentet henne.
SvarSletHvad kan man gøre for at få den mundtlige evaluering på klassen, samt mavefornemmelsen til at blive systematisk?