26.2.19
Hvad er digitale teknologier, hvordan kan de bruges i undervisningen, kan digitaliseringen være med til at understøtte de kompetencer som virksomhederne efterspørger,og hvad skal vi være opmærksomme på i forhold til brug af it i undervisningen?
Det er nogle af de spørgsmål som vi/jeg håber at blive klogere på.
I dag er vi via Tække og Poulsens artikel blevet lidt klogere på skolens rolle i forhold til at være med til at give eleverne en digital dannes, hvilket ikke kun betyder at eleverne skal lære at anvende forskellige digitale medier, men de skal også lærer at bruge it til at udvide deres horisont og til at bearbejde den information der tilgængelig på nette kritisk (Tække og Paulsen s. 26).
Da vi gik i skole var undervisningen i høj grad begrænset til det der foregik i klasselokalet og det betød også at ens sociale baggrund kunne have betydning for mulighederne for at lære. Dette kan digitale teknologier være med at ændre på, da medierne kan give eleverne kontakt med dannelsespersoner og digitale teknologier giver elever der er bog eller tekstsvage mulighed for at komme til orde gennem andre udtryksmedier (Tække og Paulsen s. 29).
Hvad er det så for nogle kompetencer som virksomhederne efterspørger?
ifl. Berthelsens artikel 21st century skills skal fremtidens arbejdsstyrke kunne anvende sociale og digitale teknologier, evnen til selvledelse og selvlæring, evnen til at samarbejde og indgå i sociale relationer (både lokalt og globalt), evnen til at tænke kritisk samt evnen til at være innovativ og kreativ (21 st century skills i literacy.dk s. 8). Der ud over nævnes det også at vi skal være indstillet på livslang læring hvilket henleder til diskussionen om digital dannelse, hvor dannelse beskrives som en ufuldkommen og aldrig færdig proces. (Tække og Paulsen s. 25).
Noget som jeg er blevet meget opmærksom på i dagens tester, er at de unge godt nok er vokset op i en verden præget at digitale input, men det er ikke ensbetydende med, at de er gode til at anvende forskellige it programmer. Dernæst har dagens teksterne påvirket min opfattelse af, at mange unge er egocentreret og ofte ikke er nærværende. Denne tanke skyldes nok min egen lidt "gammeldags" opfattelse og qua af jeg ikke selv er medlem af facebook eller andre sociale medier, oplever jeg ikke nette som et sted, hvor men har et socialt fællesskab.
Som skole og lære er det i dag ikke nok kun være fagligt opdateret. Vi skal også have viden om de muligheder der er for at fremme læring via de digitale medier samt de udfordringer nette rummer, og vi skal være med til at give eleverne digital dannes, hvilket både indebære at lære eleverne at anvende digitale medier, bruge dem med omtanke, og opnå sociale kompetencer.
Hvad er digitale teknologier, hvordan kan de bruges i undervisningen, kan digitaliseringen være med til at understøtte de kompetencer som virksomhederne efterspørger,og hvad skal vi være opmærksomme på i forhold til brug af it i undervisningen?
Det er nogle af de spørgsmål som vi/jeg håber at blive klogere på.
I dag er vi via Tække og Poulsens artikel blevet lidt klogere på skolens rolle i forhold til at være med til at give eleverne en digital dannes, hvilket ikke kun betyder at eleverne skal lære at anvende forskellige digitale medier, men de skal også lærer at bruge it til at udvide deres horisont og til at bearbejde den information der tilgængelig på nette kritisk (Tække og Paulsen s. 26).
Da vi gik i skole var undervisningen i høj grad begrænset til det der foregik i klasselokalet og det betød også at ens sociale baggrund kunne have betydning for mulighederne for at lære. Dette kan digitale teknologier være med at ændre på, da medierne kan give eleverne kontakt med dannelsespersoner og digitale teknologier giver elever der er bog eller tekstsvage mulighed for at komme til orde gennem andre udtryksmedier (Tække og Paulsen s. 29).
Hvad er det så for nogle kompetencer som virksomhederne efterspørger?
ifl. Berthelsens artikel 21st century skills skal fremtidens arbejdsstyrke kunne anvende sociale og digitale teknologier, evnen til selvledelse og selvlæring, evnen til at samarbejde og indgå i sociale relationer (både lokalt og globalt), evnen til at tænke kritisk samt evnen til at være innovativ og kreativ (21 st century skills i literacy.dk s. 8). Der ud over nævnes det også at vi skal være indstillet på livslang læring hvilket henleder til diskussionen om digital dannelse, hvor dannelse beskrives som en ufuldkommen og aldrig færdig proces. (Tække og Paulsen s. 25).
Noget som jeg er blevet meget opmærksom på i dagens tester, er at de unge godt nok er vokset op i en verden præget at digitale input, men det er ikke ensbetydende med, at de er gode til at anvende forskellige it programmer. Dernæst har dagens teksterne påvirket min opfattelse af, at mange unge er egocentreret og ofte ikke er nærværende. Denne tanke skyldes nok min egen lidt "gammeldags" opfattelse og qua af jeg ikke selv er medlem af facebook eller andre sociale medier, oplever jeg ikke nette som et sted, hvor men har et socialt fællesskab.
Som skole og lære er det i dag ikke nok kun være fagligt opdateret. Vi skal også have viden om de muligheder der er for at fremme læring via de digitale medier samt de udfordringer nette rummer, og vi skal være med til at give eleverne digital dannes, hvilket både indebære at lære eleverne at anvende digitale medier, bruge dem med omtanke, og opnå sociale kompetencer.
Når jeg giver feedback på jeres blog, bliver det ud fra om du kan:
SvarSlet1. reflektere over egen praksis i arbejdet med digitale teknologier i undervisningen
2. foretage og begrunde dine didaktiske overvejelser om anvendelsen af digitale teknologier og medier i undervisningen.
3. inddrage relevant teori fra forskning og litteratur i dine refleksioner
4. referere systematisk til den anvendte forskning og litteratur
Du er kommet rigtig fint i gang. Den første del af din blog er tydelig med henvisning til teorien og med gode referencer. Du har på relativt lidt plads trukket nogle centrale pointer ud fra teksterne.
I anden del af bloggen kommer du med konkrete erfaringer fra din egen praksis og med observationer fra undervisningen, som eksempelvis "Noget som jeg er blevet meget opmærksom på i dagens tester, er at de unge godt nok er vokset op i en verden præget at digitale input, men det er ikke ensbetydende med, at de er gode til at anvende forskellige it programmer". En sådan sætning må du gerne følge om med konkrete eksempler på, hvordan det ser ud i din undervisning, så du knytter teori og praksis sammen.
En anden ting, du gerne må være opmærksom på er, at du gerne må være uenig med eller kritisk overfor forskerne: er du eksempelvis enig med Bertelsens pointer om 21. century skills eller Tække og Paulsens pointer om livslang læring og dannelse som en livslang proces.
...og hvad betyder ovenstående for din tilrettelæggelse af undervisningen?
Fortsæt det gode arbejde :-)