Digitale teknologier er jeg blevet klogere?
Det korte svar er ja. Det har været en god tur rundt om digitale indfødte, digital dannelse, 21st. Century skills SAMR, flipped learning, QR-koder, padlet, it-fagdidaktik, evaluering, differentiering og meget mere. Jeg har fået en større forståelsen af de unge og den teknologiske verden, som hele tiden forandre sig.
Inden jeg startede på modulet, havde jeg en opfattelse af, at it mest var for personer med lidt mere tekniske snilde end mig, og at jeg var den begrænsende faktor i forhold til anvendelsen af it. Jeg havde en forestilling om, at de fleste unge kunne alt med en computer, og at de unge var blevet mindre sociale de senere år pga. den konstante brug af internettet, herunder Facebook osv.
Modulet har fået mig til at reflekter over min egen kunne i forhold til it, og givet mig en indsigt i, at det at anvende digitale teknologier ikke skal være et must for elevernes og teknologiens skyld, men skal kun anvendes når det giver mening. Jeg er blevet klogere på hvordan it-integrationen kan foregå på forskellige niveauer, hvor SAMR modellen er et godt redskab til at vurdere hvilken rolle it spiller i undervisningen. (Asmussen s. 317)
fundet på nettet den 13.5.19
https://www.google.com/search?q=samr+modellen&rls=com.microsoft:da-DK:IE-Address&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=emiJAilGIXL6XM%253A%252CifIGw6wcummYRM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kRUW8bMKpXaM-pOhJGTVd6JILGcqg&sa=X&ved=2ahUKEwjs4M6fvpjiAhURY1AKHVKvDlcQ9QEwAHoECAkQBA#imgrc=emiJAilGIXL6XM:&vet=1&spf=1557749832157
Det har været interessant at få en indsigt i den ansigtsløse kommunikation og hvilke krav det stiller til elevernes kommunikative kompetencer. Jeg er ikke selv på Facebook eller andre sociale medier, og oplever derfor ikke det fællesskab der finder sted på nette, og som mange af eleverne er en del af. Den viden jeg har fået på det område, har helt klart ændret mit syn på unge, som jeg ikke tidligere har set som værende en social generation.
Da jeg ikke underviser pt. har det været en udfordring, at jeg ikke har en konkret undervisningssituation at binde min nye viden op på eller afprøve ny viden, men modulet har givet mig en forståelse for hvordan digitale redskaber kan anvendes i forhold til elevernes læringsproces, og jeg har også fået nogle ideer til hvordan it kan være med til at skabe en sammenhæng mellem skole og praktik, som er det område jeg arbejder med i mit job som praktikpladskonsulent. Ideerne gemmer jeg til eksamensopgaven.
Det korte svar er ja. Det har været en god tur rundt om digitale indfødte, digital dannelse, 21st. Century skills SAMR, flipped learning, QR-koder, padlet, it-fagdidaktik, evaluering, differentiering og meget mere. Jeg har fået en større forståelsen af de unge og den teknologiske verden, som hele tiden forandre sig.
Inden jeg startede på modulet, havde jeg en opfattelse af, at it mest var for personer med lidt mere tekniske snilde end mig, og at jeg var den begrænsende faktor i forhold til anvendelsen af it. Jeg havde en forestilling om, at de fleste unge kunne alt med en computer, og at de unge var blevet mindre sociale de senere år pga. den konstante brug af internettet, herunder Facebook osv.
Modulet har fået mig til at reflekter over min egen kunne i forhold til it, og givet mig en indsigt i, at det at anvende digitale teknologier ikke skal være et must for elevernes og teknologiens skyld, men skal kun anvendes når det giver mening. Jeg er blevet klogere på hvordan it-integrationen kan foregå på forskellige niveauer, hvor SAMR modellen er et godt redskab til at vurdere hvilken rolle it spiller i undervisningen. (Asmussen s. 317)
fundet på nettet den 13.5.19
https://www.google.com/search?q=samr+modellen&rls=com.microsoft:da-DK:IE-Address&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=emiJAilGIXL6XM%253A%252CifIGw6wcummYRM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kRUW8bMKpXaM-pOhJGTVd6JILGcqg&sa=X&ved=2ahUKEwjs4M6fvpjiAhURY1AKHVKvDlcQ9QEwAHoECAkQBA#imgrc=emiJAilGIXL6XM:&vet=1&spf=1557749832157
Det har været interessant at få en indsigt i den ansigtsløse kommunikation og hvilke krav det stiller til elevernes kommunikative kompetencer. Jeg er ikke selv på Facebook eller andre sociale medier, og oplever derfor ikke det fællesskab der finder sted på nette, og som mange af eleverne er en del af. Den viden jeg har fået på det område, har helt klart ændret mit syn på unge, som jeg ikke tidligere har set som værende en social generation.
Da jeg ikke underviser pt. har det været en udfordring, at jeg ikke har en konkret undervisningssituation at binde min nye viden op på eller afprøve ny viden, men modulet har givet mig en forståelse for hvordan digitale redskaber kan anvendes i forhold til elevernes læringsproces, og jeg har også fået nogle ideer til hvordan it kan være med til at skabe en sammenhæng mellem skole og praktik, som er det område jeg arbejder med i mit job som praktikpladskonsulent. Ideerne gemmer jeg til eksamensopgaven.
Du har med modulet fået åbnet øjnene for nye sider af den digitale verden og for de unges forhold til sociale medier og til fællesskaber. Det er godt.
SvarSletDet har være lidt vanskeligere for dig at koble til nogle af temaerne, fordi du ikke underviser, men det er min oplevelse, at du har været godt med og har fået meget ud af samarbejdet med Finn.
Jeg glæder mig til at høre dine overvejelser i opgaven og til den mundtlige prøve.